12 miljoni kājām gaisā: klasiskie taksisti vainīgi, bet nauda – Igaunijā?

Prese relīze, 2025. gada 26. septembris

Otrdien, Latvijas Republikas 14. Saeimas Ēnu ekonomikas apkarošanas apakškomisijas sēdē, deputāti pievērsās vienai no vispretrunīgākajām nozarēm — pasažieru komercpārvadājumiem. Darba kārtībā: pazūdošie miljoni, “baltie numuri”, digitālās platformas un jautājums — kurš patiesībā kontrolē šo tirgu?

Diskusiju laikā kompānija Bolt nāca klajā ar paziņojumu par savu gatavību “cīnīties ar ēnu ekonomiku”, atsaucoties uz KPMG ziņojuma datiem un nosaucot pašreizējo regulējumu par “inovāciju attīstību ierobežojošu”.

Latvijas vieglo taksometru nozares darba devēju organizācija (LVTNDDO) vēlas norādīt, ka minētie Bolt pieminētie “12 miljoni eiro” ir — pēc mūsu aplēsēm — tieši tā summa, kas katru gadu netiek ieskaitīta Latvijas budžetā, bet tiek novirzīta uz kompānijas Bolt kontiem Igaunijā. Tā nav nauda aploksnēs — tā ir oficiāla, bet Latvijai nepieejama nodokļu masa.

Gan fiziskās, gan juridiskās personas maksā par braucieniem Latvijas teritorijā, taču šie līdzekļi tiek tieši pārskaitīti uz ārvalstu kontiem, kas faktiski nozīmē sistemātisku ienākumu izvešanu ārpus Latvijas nodokļu sistēmas. Praksē tas izskatās šādi: pakalpojums tiek sniegts Latvijā, bet nodokļi — aizplūst uz Igauniju.

Šobrīd nozare ir mākslīgi sadalīta divās daļās. Vienā pusē — klasiskais taksometrs ar obligātu taksometra skaitītāju. Tā ir ne tikai godīga konkurence, bet arī uzskaites un nodokļu kontroles mehānisms. Otrā pusē — tā sauktie “baltie numuri”, t. i., privātie transportlīdzekļi, kas pievienoti platformām. Tieši šo modeli Bolt aktīvi attīsta, vienlaikus pilnībā kontrolējot gan tarifus, gan pasūtījumu sadali. Vadītājs, kurš nepiekrīt platformas tarifu politikai, var tikt atslēgts bez jebkāda paskaidrojuma.

Mēs neesam pret inovācijām, taču mēs esam kategoriski pret situāciju, kurā vieni tirgus dalībnieki ievēro visus likumus un pakļaujas stingrai kontrolei, bet citi darbojas pēc principa: “mēs tikai platforma”. Ja nozare ir viena — noteikumiem arī jābūt vienlīdzīgiem.

Mēs pateicamies deputātiem par atvērtu dialogu un esam gatavi sniegt visu nepieciešamo informāciju, lai tiktu izveidots stabils, taisnīgs un patiesi caurspīdīgs regulējuma modelis. Taču šajā modelī nedrīkst būt vietas platformu bezatbildībai.

Ar cieņu,
Biedrības „Latvijas vieglo taksometru nozares darba devēju organizācija”
Prezidents Aleksejs Ignatjevs

info@taksometrs.lv
www.taksometrs.lv